Landelijk

Persbericht: Jonge Democraten Steunen Referendum Sleepnetwet

By 5 september 2017augustus 21st, 2020No Comments

De Jonge Democraten, de onafhankelijke jongerenorganisatie van D66, spreken hun steun uit voor het houden van een referendum over de Sleepnetwet. Deze wet, ook wel de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, geeft de overheid de macht om willekeurig digitale informatie van onschuldige burgers te verzamelen en te bewaren. Volgens deskundigen schendt dit de privacy van miljoenen Nederlanders. Het voorgestelde referendum biedt de bevolking de kans om zich uit te spreken tegen deze wet.

De Jonge Democraten zijn als grootste politieke jongerenvereniging van Nederland met de Piratenpartij voorlopig de enige politieke organisatie die aangeven campagne te gaan voeren voor het referendum. Voor het referendum mag worden georganiseerd, moeten er op 16 oktober minstens 300.000 handtekeningen worden verzameld. De D66-jongeren benadrukken het grote belang van onze privacy: “Iedereen heeft recht op privacy. Die spannende foto die jij naar je geliefde stuurt is alleen bedoeld voor de ogen die jij kiest. Als je niet van een ernstig strafbaar feit wordt verdacht, zou niemand het recht mogen hebben dat soort informatie te verzamelen”, aldus Kevin Brongers, aankomend voorzitter van de Jonge Democraten.

In 2018 gaat nieuwe Europese wetgeving van kracht die bedrijven en organisaties verplicht veel strenger met persoonsgegevens om te gaan, terwijl de Nederlandse overheid door deze wet gevoelige informatie van onschuldige burgers mag verzamelen. “Deze ontwikkeling vinden we buitengewoon ironisch en volstrekt onacceptabel”, aldus Brongers. Voorstanders van de Sleepwet geven aan dat de wet, die op 1 januari 2018 in werking gaat, de veiligheid vergroot. De jongeren ontkrachten dit statement. Ze stellen dat de hooiberg waarin de inlichtingendiensten zoeken wordt vergroot, niet de kans op het vinden van de speld.

De Jonge Democraten zien het referendum als een uitstekende manier om de bevolking de kans te geven zich uit te spreken over zaken die hen diep raken. De D66-jongeren zijn voorstander van referenda en geven aan dat dit referendum een goed voorbeeld is van hoe Nederlanders aan de handrem kunnen trekken van doorgeschoten veiligheidsbeleid. Ondertekenen kan op teken.sleepwet.nl.